Culture

Samira Ahmed wins BBC equal pay tribunal

Presenter Samira Ahmed has won the employment tribunal she brought against the BBC in a dispute over equal pay.

With Secret Ink - London

Ahmed claimed she was underpaid by £700,000 for hosting audience feedback show Newswatch compared with Jeremy Vine’s salary for Points of View.

The unanimous judgement said her work was like that done by Vine, and the BBC had failed to prove the pay gap wasn’t because of sex discrimination.

Ahmed said she was “glad it’s been resolved”.

“No woman wants to have to take action against their own employer,” she said, adding: “I love working for the BBC.”

In response, the BBC insisted the pay for Ahmed and Vine “was not determined by their gender”.

Describing Ahmed as “an excellent journalist and presenter”, the corporation added: “We regret that this case ever had to go to tribunal.”

The BBC said it would “work together with Samira to move on in a positive way”.

Ahmed (right) was accompanied by BBC Breakfast’s Naga Munchetty on the tribunal’s first day

Ahmed thanked the National Union of Journalists (NUJ), her legal team and “everyone – all the men and women who’ve supported me and the issue of equal pay”. She added: “I’m now looking forward to continuing to do my job, to report on stories and not being one”.

Ahmed had told the tribunal, which ended in November, that she “could not understand how pay for me, a woman, could be so much lower than Jeremy Vine, a man, for presenting very similar programmes and doing very similar work”.

Vine got £3,000 per episode for BBC One’s Points of View between 2008 and 2018. Ahmed was paid £440 for Newswatch, which is shown on the BBC News Channel and BBC Breakfast.

‘Glint in the eye’
The tribunal judgement said: “The difference in pay in this case is striking. Jeremy Vine was paid more than six times what the claimant was paid for doing the same work as her.”

The BBC had argued that Ahmed and Vine performed “very different roles”. But the judgement said the corporation did not produce evidence to prove the different levels of pay were based on differences in the presenters’ roles, programmes and profiles.

The judgement did not say whether Ahmed will receive the compensation she said she was owed.

The judgement stated: “We do not accept that the lighter tone of Points of View meant that the claimant’s work and that of Mr Vine were not broadly similar.”

Jeremy Vine hosted Points of View for a decade until 2018

It added that despite the BBC saying the presenter of Points of View “needed to have ‘a glint in the eye’ and to be cheeky, we had difficulty in understanding what the respondent meant and how that translated into a ‘skill’ or ‘experience’ to do a job.

“The attempts at humour came from the script. Jeremy Vine read the script from the autocue. He read it in the tone in which it was written. If it told him to roll his eyes he did. It did not require any particular skill or experience to do that.”

The BBC’s legal team said Ahmed was paid the same as her Newswatch predecessor Ray Snoddy, who they said was her pay comparator, rather than Vine.

But Ahmed’s closing submissions criticised the corporation’s witnesses and evidence.

She also said BBC witnesses were prepared to give evidence “about matters that they had little knowledge of” and that the corporation had “repeatedly sought to make other unfair comments” about her credibility.

Related Articles

Close